In de prachtige Villa Jongerius in Utrecht vond afgelopen donderdag de Directors Day plaats, een evenement voor de zakelijke relaties van FC Utrecht uit de thema lounges.

Villa Jongerius, tegenwoordig een rijksmonument, is in de jaren ’30 gebouwd door ondernemer Jan Jongerius en deze prachtige locatie ademt de historie van de families Jongerius en Van Seumeren.  Jan Jongerius was de grootvader van FC Utrechts grootaandeelhouder Frans van Seumeren. Voor de Directors Day had FC Utrecht een aantal Nederlandse topondernemers uit haar netwerk bereid gevonden om te vertellen over hun visie, hun drive en hun successen en bedrijven. Ondernemers die bedrijven hebben opgezet, leiden of geleid hebben die een enorme groei hebben doorgemaakt. Ook in deze economisch zware tijden. Op deze eerste Directors Day brachten zij hun ervaringen op intrigerende, inspirerende en fascinerende wijze over. Onder leiding van dagvoorzitter en interviewer Wilco van Schaik, algemeen directeur van FC Utrecht en ex ondernemer van een marketing/communicatie adviesbureau, werden de heren aan pittige en prikkelende vragen onderworpen. En dit alles in een David Letterman-achtige setting.

Empathisch vermogen
Ex-CEO van Mammoet Roderik van Seumeren startte het programma door de aanwezigen mee te nemen in zijn familiebedrijf. Hij vertelde onder anderen over hoe beslissingen werden genomen binnen de organisatie van dit familiebedrijf. Empathisch vermogen is een element in het leiding geven van de jongste Van Seumeren dat erg veel aandacht krijgt. Het zorgt ervoor dat de kracht uit de organisatie komt. Ook het geven van vertrouwen aan mensen in de organisatie, het werken met niet teveel lagen, mensen laten doorgroeien uit je organisatie en daardoor een unieke hechte cultuur bouwen waren elementen die met voorbeelden aan bod kwamen bij Roderik van Seumeren. Na zijn vertrek als CEO van Mammoet is hij nu weer als investeerder betrokken bij diverse bedrijven.

Kracht bij werknemers
Net als Roderik van Seumeren, vond ook de volgende spreker dat de kracht van zijn bedrijf bij de werknemers ligt. AFAS-CEO Bas van der Veldt sprak op inspirerende wijze over hoe ver AFAS gaat met het verzorgen en betrokken houden van het personeel. Het hoogtepunt daarvan was een vakantie met al het personeel en hun gezinnen naar Curaçao. Kosten: één miljoen euro! “Het jaar erop draaiden we de beste omzetten en resultaten en dat had echt met elkaar te maken”, vertelde Van der Veldt. De CEO vindt dat hij als algemeen directeur moet weten hoe zijn werknemers presteren en dat hij op de hoogte moet zijn van alle ins en outs van een product. Vandaar dat hij nog regelmatig te vinden is tussen zijn werknemers bij de servicedesks om te praten met klanten. Dat AFAS zoveel investeert in haar werknemers is terug te zien in de energieke uitstraling van de werknemers, waar zij tevens op worden getest en geselecteerd tijdens een intensieve selectieprocedure.

Kracht bij klanten
De kracht van verzekeringsmaatschappij Brand New Day ligt volgens CEO Kalo Bagijn niet bij de werknemers, maar bij de klanten. Zij bepalen het succes van de onderneming en staan bij Brand New Day dus op de eerste plaats. Brand New Day streeft dan ook naar een klanttevredenheidspercentage van 98%! Bagijn vertelde ook dat hij zich als directeur het liefst bezig houdt met alle beslissingen in het bedrijf, om zo in deze financieel moeilijke tijden, scherp toe te zien op alle uitgaven en inkomsten. Dit laat zien hoe betrokken Bagijn is met zijn organisatie en hoe het ondernemen in zijn bloed zit. Hij zit als CEO een aantal dagen per week op zijn afdeling klantenservice om met klanten te praten, om ze te horen en om zo optimaal op de hoogte te blijven van zijn belangrijkste doelgroep. Bagijn was eerder succesvol oprichter van de Binck Bank. Ook dat succesverhaal kwam uitgebreid aan de orde.

Interactie
Tussen de boeiende verhalen door genoten de gasten van heerlijke gerechten, waarbij de verschillende ruimten van deze unieke locatie werden gebruikt. Op deze manier was er voor de gasten veel mogelijkheid tot netwerken. Na afloop van de voordrachten vond een paneldiscussie plaats met alle aanwezigen. Voorafgaand aan het event konden de gasten zelf stellingen inbrengen, die bij de paneldiscussie ter sprake kwamen. Dit zorgde voor boeiende interactie tussen de sprekers en de aanwezige gasten.

Met dit evenement voldeed FC Utrecht volgens de bezoekers aan één van haar belangrijkste doelstellingen als businessclub: ‘verbinden & inspireren’. De Directors Day werd op gezellige en smakelijke wijze afgesloten met een walking business dinner.