“Een seizoen met twee gezichten”, vat Van Es de voorbije jaargang in vijf woorden samen. “Twee gezichten, omdat: we hebben geen prijs. Ons doel, het behalen van Europees voetbal waar we allemaal zo naar snakken, hebben we niet bereikt. Dat is aan de ene kant ongelooflijk jammer. Tegelijkertijd is het andere perspectief dat de club groeiende is. Vierde plek qua populariteit in Nederland, vijfde plek van Nederland in de tienjaarsranking omdat we redelijk stabiel presteren de laatste jaren. Dus voor de lange termijn is er sprake van een lijn naar boven. En voor de korte termijn heb je geen Europees voetbal.”
Een Europese campagne of niet, op zakelijk gebied groeit de club verder. Met vollere publieke tribunes dan ooit, met een bruisende Business Club en grote nieuwe Partners die zich aan de FC verbinden. Zo is Unibet de opvolger van TOTO en is Castore als shirtsponsor de vervanger van Nike. “Castore is een ongelooflijk ondernemend nieuw merk in de markt, die prachtige clubs in Engeland heeft en in de Formule 1 actief is, en dat ook in Nederland wordt. Ik heb, vanuit mijn rol, de nieuwe shirts al mogen bekijken. Fantastisch. Ik denk dat heel veel mensen daar heel erg enthousiast over gaan zijn.”
Dat zal ook gelden voor het feit dat er weer een Open Dag wordt georganiseerd. “De voorbereidingen daarvoor vinden al lange tijd plaats. We willen de Open Dag begin augustus laten plaatsvinden. Er zal ruimte zijn voor vertier en tegelijkertijd hopelijk ook een mooie bonus aan het einde van de dag, maar daarover later meer.”
De Open Dag: één van de mijlpalen in aanloop naar de start van een nieuw seizoen. De dynamiek van een nieuwe jaargang maakt altijd wat los, merkt ook Van Es. “Met zijn highs en lows, is FC Utrecht de plek waar je al je emoties nog steeds voelt. Waar er op zoveel plekken in de maatschappij eigenlijk geen ruimte meer is voor emoties, kunnen we hier allemaal lachen, huilen, schreeuwen en dansen. Daar kijk ik enorm naar uit.”
Bekijk de volledige update van Van Es: