Zo werd Twelvie gepresenteerd door FC Utrecht en T-Mobile aan het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ). Een fanbot die met een geïntegreerde 360-camera kinderen op iedere locatie laat meekijken via een VR-bril. Vanuit het kinderziekenhuis kunnen kinderen live meekijken in het stadion of tijdens andere activiteiten in de regio Utrecht. Ook geeft Twelvie de kinderen support tijdens spannende momenten in het ziekenhuis en zorgt hij voor unieke verrassingen.
Thomas, 15 jaar en voetbalfan, had de primeur en mocht als eerste dit unieke kijkje achter “Ik had het gevoel dat ik er echt bij was”, aldus Thomas. Hij is regelmatig in het WKZ en moest ook afgelopen weekend de avonden in het ziekenhuis doorbrengen. Thomas maakte als allereerste kennis met Twelvie. Thomas zette de bril op en draaide alle kanten op. “Dit is tof! Heel cool om zo live mee te kijken!”
Winst in het WKZ
De VR-bril, die hoort bij Twelvie, geeft kinderen een unieke ervaring in het ziekenhuis. Door de kinderen af te leiden met de VR-brillen en ze naar een nieuwe wereld te begeleiden, wordt de behandeling een stuk minder spannend en kunnen angstklachten worden verminderd. Ewout Tuyt, coördinator Kindertheater van het WKZ: “Dit is de ideale tijdsverdrijving en afleiding in het weekend. In het weekend is het saai en dit soort activiteiten zorgen ervoor dat het minder saai wordt. Daarnaast is het voor kinderen die van voetbal houden een unieke belevenis. Ze komen op plekken waar je normaal niet komt, hierdoor kun je ondanks ziek zijn ook kind zijn.” De VR-bril kan ingezet worden bij spannende behandelingen en onderzoeken, zoals bloedprikken, wondverzorging en de behandeling van botbreuken. De inzet van Virtual Reality (VR) draagt bij aan een vermindering van de pijnbeleving van de patiënt.
Vriendschap
FC Utrecht en het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) hebben een langdurige vriendschapsrelatie, waarbij FC Utrecht binnen en buiten het ziekenhuis onvergetelijke momenten voor kinderen probeert te creëren. Zo zorgen ze ervoor dat zij even vergeten dat zij ziek zijn. FC Utrecht heeft bijvoorbeeld haar 32ste skybox geopend in het WKZ, bezoekt de club het kinderziekenhuis met haar spelers en organiseren zij een wedstrijdbezoek voor kinderen en personeelsleden van het WKZ.
T-Mobile is als hoofdsponsor van FC Utrecht ook nauw verbonden met de vrienden van FC Utrecht. Daarom wilde T-Mobile dit project graag doen met het FC Utrecht en het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Vanuit de maatschappelijke missie van T-Mobile om mensen altijd en overal te verbinden biedt T-Mobile deze mogelijkheid nu standaard aan, aan kinderen in het WKZ. Medewerkers van T-Mobile zijn tijdens deze dagen vrijwilligers om de kinderen hierin te begeleiden.