“We hebben afgelopen week met de Raad van Commissarissen en de aandeelhouders de jaarrekening kunnen vaststellen”, opent Keuning het interview vanuit de kantooromgeving in Stadion Galgenwaard. Over de resultaten van het afgelopen jaar vertelt Keuning het volgende: “We hebben weer een jaar gehad met onzekerheden. Er was een periode waarin wedstrijden gespeeld moesten worden met beperkt of zonder publiek. We weten dat dit veel impact heeft op de inkomsten in de voetballerij en daar hebben wij ook weer mee te maken gehad. Als je dan alles bij elkaar weer binnen de afgesproken begroting uitkomt dan denk ik dat we het goed hebben gedaan. Natuurlijk zijn er aandachtspunten en die hebben we besproken afgelopen week, maar als je zo afsluit mag je best tevreden zijn met de performance over het afgelopen seizoen.”
Over de prijzen in de publiekscatering is Keuning duidelijk: “Ik snap dat er onvrede is over stijgende prijzen en uiteindelijk zie je dat in de hele maatschappij gebeuren. De impact van corona heeft vorig jaar een groot beroep gedaan op onze supporters en ondanks dat er toen ook prijsstijgingen waren hebben we die niet doorgevoerd in onze prijzen. Dat betekent dat je dit seizoen een stijging moet inhalen die je vorig seizoen niet hebt doorgevoerd. Uiteindelijk zie ik ook dat de reactie van supporters is dat de prijzen te snel zijn opgelopen.”
“Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om samen te werken met een cateraar die zelf ook weer zijn inkooprelaties heeft”, gaat Keuning verder. “Met elkaar kijk je naar hoe nu eigenlijk de prijs wordt opgebouwd en welke kosten iedereen voor zijn rekening neemt. Dat betekent dat we niet alle kosten in de hand hebben. Wat we in de hand hebben is dat er ook een voordeel is voor FC Utrecht en aan die knop kunnen wij helemaal zelfstandig draaien. In de keuze om de prijzen nu bij te stellen hebben we ook in het belang van de verbinding met onze supporters gekozen om een stukje lagere magere te accepteren.”
“Na goed overleg met onze partners zijn we tot de conclusie gekomen dat we de prijzen willen aanpassen”, concludeert Keuning. “Bij de eerstvolgende wedstrijd zal er een verlaging komen van de bierprijs en van frisdrank en ook in het eten hebben we prijsverlagingen doorgevoerd. Alles bij elkaar denk ik dat we luisteren naar onze supporters en dat we daar wat mee doen. Tegelijkertijd vragen we toch ook wel dat stukje begrip voor het feit dat nou eenmaal de kosten stijgen.”
Bekijk hieronder de volledige aflevering van Directie Donderdag.