“We hebben begin 2020 een nieuwe strategie neergezet. We zitten nu in 2022 en zijn dus zo’n tweeënhalf jaar onderweg, inclusief een coronaperiode. Die periode zijn we overigens best heel goed doorgekomen. De doelen en resultaten zijn gehaald op bedrijfseconomisch vlak”, zegt Van Es in de nieuwe aflevering Directie Donderdag. “We hadden vorig seizoen het liefst zesde willen eindigen, maar daar is al genoeg over gezegd. We lopen steady door en die lijn moeten we doorzetten. Strategie is niet iets van de korte adem. Het allerbelangrijkste voor dit seizoen: we komen uit coronatijd, ik hoop echt dit seizoen volle bak, met elkaar. En het grootste aandachtspunt: contact en verbinden. Verbinden betekent: elkaar weer zien hier op de tribunes, rondlopen, ook spelers die langsgaan bij supporters. De zichtbaarheid weer vergroten.”
Gezamenlijke bewustwordingscampagne met TOTO
Samen met Official Partner TOTO lanceerde FC Utrecht deze week: TOTO Rugdekking. “We staan als club voor het welzijn van mensen. Je hebt een goksponsor, dat brengt risico’s met zich mee”, schetst Van Es. “We hebben in het verleden heel bewust gekozen voor de samenwerking met TOTO. Ook vanwege de stijl, de aanpak en de verbintenis met de overheid die ze hebben. Er is nu een campagne, TOTO Rugdekking, waarbij ze ook actief gaan meehelpen om de risico’s van kansspelen aan de orde te stellen en daar begeleiding in te bieden door sessies te organiseren. Dat vinden wij heel belangrijk, dat dat stuk wordt opgepakt. Want ik denk dat plezier maken met TOTO heel belangrijk en leuk is, alleen we moeten ons wel bewust zijn van de risico’s die het met zich meebrengt. Zodat mensen zich niet onnodig in ellende brengen.”
‘Een moeilijk proces’
“Nog steeds staat als een paal boven water dat het een belangrijk doel van ons is om het stadion te kopen. Het is een moeilijk proces”, geeft Van Es een update over dat dossier. “Dat heeft met name te maken met dat je op een gegeven moment moet stellen: zijn we het eens over de prijs of niet? En het is een belangrijk punt of we het nu wel of niet gaan doen. Op het moment dat je in een discussie zit over het aankopen van het stadion, wie investeert dan ondertussen in het stadion? Stoelen moeten vervangen worden, geluid moet verbeterd worden: wie gaat dan doen? De huidige eigenaar of de nieuwe eigenaar? Het moment dat we daarin een keuze moeten gaan maken wordt wel belangrijk, om dan de investeringen die gedaan moeten worden te kunnen doen.”
Bekijk de volledige aflevering van Directie Donderdag, waarin Van Es onder meer ook terugblikt op het FC Utrecht Voetbalfeest: