Met een delegatie van zo’n 125 personen reisde FC Utrecht afgelopen week af naar Sint-Petersburg. Onder hen natuurlijk voetballers, leden van de technische en de medische staf, commissarissen en medewerkers van de club. Maar ook de nodige businessrelaties van de club. Een verslag van een memorabele businesstrip.
De eerste zonnestraaltjes van de dag glippen tussen de wolken boven Rotterdam door als in de vertrekhal van Rotterdam The Hague Airport voor het eerst deze woensdag de woorden ‘jochie’ en ‘stadsie’ vallen. Het is (FC) Utrecht dat op die luchthaven de klok slaat deze morgen. Eén voor één druppelen businessrelaties van de FC uit de Domstad binnen. Handen worden geschud, bekenden worden gegroet, nieuwe contacten worden gelegd. Niet veel later, en in veel gevallen na één of meerdere koppen koffie, vinden de businessrelaties van de club zichzelf terug in een gecharterd vliegtuig, waarin ook de spelers en stafleden van de Eredivisionist plaatsnemen. Een unieke ervaring op zich, natuurlijk.
Hallo, Hermitage
Een voorspoedig verlopen vlucht en de nodige controles later gaan de diverse gezelschappen, verdeeld over enkele touringcars, op weg naar het hotel. De voetballers en leden van de staf bereiden zich voor op de training van later die avond in het iconische Petrovski Stadion. De businessrelaties brengen een bezoek aan het wereldberoemde Hermitage. Een Museum met de hoofdletter M. Van een rommelende maag trouwens geen sprake; de volgende locatie die wordt aangedaan is het Stroganoff Steakhouse.
Ontvangst door Consul-Generaal
Consul-Generaal Hans Wesseling, van huis uit DOS-supporter trouwens, is het die een dag later de Utrechtse delegatie ontvangt op het consulaat in Sint-Petersburg. Daar houdt grootaandeelhouder Frans van Seumeren van FC Utrecht een indrukwekkende speech. Aansluitend vindt er een lunch plaats en daarbij schuiven de directieleden van FC Utrecht aan bij het bestuur van FK Zenit Sint-Petersburg. De Utrechtse delegatie geniet vervolgens van een tour door het Vodka Museum.
Een reis om te koesteren
De absolute hoofdact van de trip? Dat is natuurlijk de wedstrijd FK Zenit Sint-Petersburg – FC Utrecht. In het hypermoderne en spiksplinternieuwe Saint Petersburg Stadium, dat van werkelijk alle denkbare gemakken is voorzien en ongeveer 700 miljoen euro heeft gekost, zien de businessrelaties uit Utrecht dat de FC uit de Domstad strijdt voor wat het waard is. Het team van Erik ten Hag oogst lof vanuit Nederland, krijgt niets dan respect van alle Russische fans, maar vindt in Sint-Petersburg wel zijn Waterloo. Een domper van jewelste, maar net zoals voor de spelers geldt, is ook voor de businessrelaties het zo dat de reis er één is die vele te koesteren momenten heeft opgeleverd.
‘Nader tot elkaar gekomen’
“We zijn op pad geweest met een inspirerende groep mensen, vanuit verschillende branches, die met passie voor FC Utrecht tijdens een prachtige trip nader tot elkaar zijn gekomen”, blikt Carel Vergoesen van Heineken Brouwerijen terug op de reis. “Het was een goed doordacht bezoek aan Sint-Petersburg.”
‘Nog meer binding’
Ook Hans Pieters van Utrecht City Concepts kijkt met een goed gevoel terug op de trip naar Rusland. “Trips als deze zorgen voor nog meer binding met de club”, geeft hij aan. “Zowel in zakelijk als sportief opzicht. Door zo dicht bij het team te zijn, zie je pas echt hoe goed en professioneel FC Utrecht nu te werk gaat.”