Als eerste Nederlandse profvoetbalclub heeft FC Utrecht met ingang van dit seizoen de overstap gemaakt naar een nieuw ticketingsysteem, SRO4. De nieuwe kaartverkoopsoftware biedt supporters diverse voordelen. FC Utrecht fungeert als pilotclub. Na verloop van tijd is het de bedoeling dat 27 andere Nederlandse profclubs en de KNVB ook de overstap naar SRO4 maken. Dit proces moet aan het einde van het kalenderjaar voltooid zijn.
“Het grootste pluspunt van het nieuwe ticketingsysteem is dat supporters van FC Utrecht vanaf nu ook zelf een stoel kunnen uitzoeken”, legt Hoofd Ticketing Michel Meerveld van FC Utrecht uit. “De software maakt het bijvoorbeeld voor seizoenkaarthouders mogelijk om, als ze een extra kaartje willen aanschaffen, te kijken of er een plekkie bij hun stoel in de buurt vrij is.”
Daarnaast kunnen supporters van FC Utrecht in het nieuwe systeem zelf hun adresgegevens aanpassen. Die gegevens worden vervolgens direct verwerkt in de systemen van FC Utrecht.
De nieuwe software maakt het niet alleen mogelijk om tickets uit te kiezen; de kaartjes kunnen ook meteen geprint worden. Wie geen beschikking heeft over een printer, kan de bestelde kaarten laten opsturen. Daarvoor wordt een verzendvergoeding van 1,50 euro in rekening gebracht.
Met de implementatie van de nieuwe ticketingsoftware is de mogelijkheid om kaarten bij Ticketbox-verkooppunten af te nemen (vooralsnog) van de baan. “Maar wie online kaarten bestelt en die laat opsturen, betaalt altijd nog een aanzienlijk lagere verzendvergoeding dan de fee die in het verleden bij Ticketbox werd gerekend”, aldus Meerveld.
Hoewel de overstap op andere software organisatorisch flink wat voeten in aarde heeft gehad, verloopt die tot op heden soepel, stelt Meerveld. “Al zullen we als pilotclub misschien nog tegen kinderziektes in het systeem aanlopen. Mocht dat het geval zijn, dan zullen we die natuurlijk zo snel mogelijk laten oplossen en hopen we op begrip van onze achterban.”