Tijdens het uitduel van FC Utrecht tegen FC Twente prijkte er een ander opschrift op de voorkant van het tricot van de FC. Aanleiding vormt de nieuwe campagne van Zorg van de Zaak,  die laat zien dat er achter een ziekmelding een onverwacht verhaal schuil kan gaan. Gezien de looptijd van de campagne zal de campagnetitel ‘Beter Inzetbaar’ tot en met 14 oktober aanstaande op de voorzijde van het FC Utrecht shirt te zien zijn.
 
Van de 765.000 langdurige ziekmeldingen heeft ongeveer 30% alleen een medische oorzaak, zo blijkt uit cijfers van Zorg van de Zaak. Bij de overige 70% spelen naast serieuze gezondheidsproblemen ook andere kwesties een rol. Bijvoorbeeld (vermeende) onenigheid op de werkvloer, loodzware mantelzorg of een baan die niet meer matcht met de persoonlijke wensen. Precies die kwesties blijken lastig bespreekbaar voor een werkgever in het MKB.
 
Hoe ga je daar als MKB’er mee om?
Een ondernemer in het kleinbedrijf leunt zwaar op de inzet van zijn medewerkers. Uitval van één medewerker brengt vaak al behoorlijke uitdagingen met zich mee. Nu duurt een griepje meestal niet langer dan een week. Maar wat moet je doen als er naast slaapproblemen ook relatieproblemen spelen? Als iemand een hoge bloeddruk én een torenhoge schuld heeft? Hoe ga je dáár als MKB’er mee om?

Dit werd de insteek van de campagne ‘Beter inzetbaar’, die draait om de sleutelrol van een inzetbaarheidscoach. Angeline van Dijk, algemeen directeur Zorg van de Zaak Netwerk: “Werkgevers denken er vaak niet aan dat naast gezondheidsproblemen ook andere kwesties spelen. Doordat deze kwesties niet boven tafel komen, blijven voor de hand liggende oplossingen onbenut. De inzetbaarheidscoach maakt niet-medische oorzaken van verzuim bespreekbaar en helpt oplossingen te vinden om ervoor te zorgen dat mensen weer inzetbaar zijn. En blijven.”