Uit het onderzoek blijkt dat FC Utrecht-supporters een prestatiegericht volk zijn. Afgezet tegen werkend Nederland ervaren zij vaker werkstress, omdat zij voor hun gevoel constant moeten presteren (31 vs. 24%). Wellicht dat daarin ook de reden schuil gaat dat de gemiddelde FC Utrecht-supporter door de stress efficiënter gaat werken. De aanhangers van de Eredivisie doen het op dit vlak 6% beter dan het Nederlandse gemiddelde. Marius Touwen, CEO en grootaandeelhouder Zorg van de Zaak begrijpt dit wel: “Stress wordt vaak in relatie gebracht met ellende en zorg, maar van stress kun je ook een deugd maken om beter te presteren. Stress kan voor je werken, als je het weet te reguleren. Want binnen de gezonde bandbreedte maakt stress je scherper en verbetert het je prestaties.”
Voetbalsupporters van de FC Utrecht-supporters leven zo mee met hun club dat 24% van de ondervraagde werkende supporters in Stadion Galgenwaard aangeven dat een wedstrijd meer stress kan opleveren dan werk zelf. Niet voor niets wordt een voetbalwedstrijd dan ook met uitstek gebruikt om zichzelf eens flink te laten gaan. 38% laat tijdens een wedstrijd zijn emoties de vrije loop. Grootaandeelhouder Frans van Seumeren van FC Utrecht herkent zich in de constatering: “Ik ga op mijn eigen manier met spanning om. Ik laat het los en ben geen binnenvetter. Dat zag je ook wel terug in de stresstest.”
Verder maakt stress de Utrechtse supporter licht verslavingsgevoeliger dan de gemiddelde werkende Nederlander, maar wordt de FC Utrecht supporter daarentegen minder vaak overvallen door lichamelijke klachten zoals gespannenheid (26 vs. 34%), huilen (5 vs. 12%) en ziekte (4 vs. 7%).
Landelijk: 90% werkend Nederland heeft vaak of altijd last van stress op het werk
Werkstress is een belangrijke oorzaak van verzuim en uitval. Uit het landelijke onderzoek van Zorg van de Zaak blijkt dat 90% van werkend Nederland vaak of altijd last heeft van stress in relatie tot het werk. 31% van de respondenten die weleens stress heeft ervaren overwoog zelfs vanwege die reden ooit de baan op te zeggen.
De oorzaken van werkstress lopen uiteen. Bij veel werkgevers is de werkdruk te hoog (50%). Het constant aan moeten staan (15%) en constant moeten presteren (25%) speelt veel werknemers parten. Bijna een kwart (23%) van de ondervraagden krijgt naar eigen zeggen te weinig steun van collega’s of leidinggevenden, waarbij 20% vindt dat de balans tussen privé en werk zoek is. Prikkelbaar (48%), piekeren (36%) en gespannenheid (32%) zijn veel gehoorde klachten onder mensen die veel stress ervaren.
Werkstress voorkomen, werkplezier vergroten
50% van werkend Nederland geeft aan dat de werkgever of leidinggevende nog nooit aandacht heeft besteed aan werkstress. Daarnaast geeft ruim 54% aan nog nooit tools te hebben ontvangen van de werkgever of leidinggevende om de werkstress te verminderen. Bedrijven kunnen meer doen om stress te voorkomen, aldus stresscoach Raoul Koolen bij Zorg van de Zaak: “Werkstress krijgt de laatste tijd gelukkig meer aandacht maar het is van belang dat werkgevers en werknemers samen in gesprek gaan. Zo wordt werkstress bespreekbaar en verlaag je daarmee het verzuim op de werkvloer.”
Touwen benadrukt dat teveel stress ook makkelijk kan leiden tot een burn-out: “Als werkgever loop je het risico dat er dan een sneeuwbaleffect ontstaat. Werknemers die uit vallen vanwege stressgerelateerde klachten, zorgen voor extra werkdruk en stress bij directe collega’s. Betere resultaten en prestaties worden behaald met gemotiveerde werknemers. Belangrijk hierbij zijn een gezonde en veilige werkomgeving, genoeg uitdagingen en een goed evenwicht tussen werk en privé. Zorg van de Zaak Netwerk maakt zich sterk om het werkplezier te vergroten en daarmee het risico op stressgerelateerde en psychische klachten te beperken.”
Website: www.zorgvandezaak.nl/werkplezier