Vol vertrouwen 2019 in

15 januari 2019

Een uitgebreid verslag van de Nieuwjaarsreceptie van FC Utrecht.

Zo’n tweehonderd genodigden brachten vanavond (dinsdag) een toost uit op 2019 tijdens de Nieuwjaarsreceptie van FC Utrecht. Zoals dat past bij een dergelijke aangelegenheid, werd er in Stadion Galgenwaard teruggeblikt op het voorbije jaar en gesproken over de toekomst. FCUtrecht.nl schreef mee met de speech van Commercieel Directeur Joost Broerse.
 
In het jaar 2018 noteerde FC Utrecht een vijfde plaats in de eindrangschikking van de Eredivisie en bereikte de ploeg de finale van de play-offs om Europees voetbal, waarin Vitesse te sterk bleek. Vol goede moed begonnen de Domstedelingen vervolgens aan de nieuwe jaargang. De sportieve resultaten bleven helaas achter bij de verwachtingen, waarna de beslissing werd genomen de samenwerking met Jean-Paul de Jong te stoppen. “Daarover is destijds al genoeg gezegd. Feit is dat we hopen dat Jean-Paul in de toekomst weer iets voor de club kan gaan betekenen. De deur staat voor Jean-Paul altijd open”, vertelde Commercieel Directeur Joost Broerse.
 
Dick Advocaat werd aangesteld als De Jong’s opvolger en inmiddels is duidelijk dat de ervaren oefenmeester FC Utrecht aan het eind van dit seizoen verlaat. “Die keuze respecteren wij”, zei Broerse. “We zijn Dick dankbaar voor het feit dat hij naar FC Utrecht is gekomen. De resultaten van de eerste seizoenshelft hebben geleid tot een voorlopige vierde plaats op de ranglijst. Die willen we tot en met het einde van het seizoen vasthouden. Mogelijkerwijs is dat voldoende voor plaatsing voor Europees voetbal. Is het dat niet, dan zullen we in de play-offs om dat ticket strijden”, schetste Broerse. “We hebben er alle vertrouwen in dat Dick met zijn staf en de spelers verder gaan op de ingeslagen weg.”
 
‘Zuidam heeft zijn huiswerk gedaan’
Ondanks het feit dat de voorbije jaren klasbakken als Sofyan Amrabat, Bart Ramselaar, Sébastien Haller en het meest recent Zakaria Labyad werden verkocht aan respectievelijk Feyenoord, PSV, Eintracht Frankfurt en Ajax, beschikt FC Utrecht over een sterke selectie. “Directeur Voetbalzaken Jordy Zuidam speurt altijd naar talenten”, zei Broerse. “Het meest recente voorbeeld daarvan is Riechedly Bazoer, aan wiens transfer een intensief traject voorafging. Spelers komen graag naar FC Utrecht en weten dat ze hier ook de kans krijgen een mooie vervolgstap te zetten, als die zich aandient.”
 
Er heerst tevredenheid over het feit dat voor het gros van de selectiespelers geldt dat ze over niet-aflopende contracten beschikken. “Dat betekent een bepaalde houvast voor de zomerperiode. Het elftal kan verder groeien. Met een neus voor buitenkansjes en het feit dat we als FC Utrecht een fantastisch verhaal te vertellen hebben, moeten we ervoor zorgen dat gewilde spelers graag voor FC Utrecht gaan spelen”, vervolgde Broerse. “Het elftal van 2019/2020 zal onder leiding komen van een nieuwe trainer. Jordy Zuidam heeft op dat vlak zijn huiswerk gedaan en gaat hier de komende periode intensief mee aan de slag.”
 
Het belang van maatschappelijke impact
FC Utrecht hecht veel waarde aan het feit dat de beloftenploeg speelt in de Keuken Kampioen Divisie, zo legde Broerse uit. “De Keuken Kampioen Divisie biedt een uitstekend platform voor onze talenten. Bij Jong FC Utrecht vindt goede teamontwikkeling en individuele ontwikkeling plaats. Het meest recente voorbeeld is Nick Venema, voor wie het niet lijkt uit te maken op welk niveau hij speelt: hij scoort altijd en overal. We streven ernaar de doorstroming van talenten naar het eerste elftal te vereenvoudigen door het spelen van wedstrijden onder de hoogst mogelijke weerstand. Die vinden we in de Keuken Kampioen Divisie.”
 
Broerse stond tijdens zijn toespraak ook uitgebreid stil bij het feit dat de club zich maatschappelijk blijft inzetten. “We vinden het heel belangrijk een maatschappelijke impact te maken”, aldus Broerse. “Vanuit onze overtuiging – hart voor voetbal, hart voor de provincie en hart voor elkaar – willen we de harten van onze supporters, de stad en de provincie veroveren. Met alle activiteiten – in het stadion, op scholen, in wijken en bij verenigingen – bouwen we aan een FC Utrecht Community. Met onze maatschappelijke activiteiten raken we in het hart en willen we het verschil maken bij inwoners van de provincie Utrecht, waarbij we ons nog altijd richten op drie doelgroepen: jeugd, ouderen en supporters.”
 
Een steeds voller Stadion Galgenwaard
Die supporters, die weten steeds beter de weg naar Stadion Galgenwaard te vinden. Ook in het seizoen 2017/2018 mocht FC Utrecht weer meer bezoekers bij de Eredivisieduels verwelkomen dan in de jaargang ervoor. FC Utrecht blijft, tegen de landelijke trend in, een toename van toeschouwers noteren. “Dat is iets om trots op te zijn. Met een uitgekiende data- en contentstrategie streven we ernaar de groei de komende jaren verder door te zetten”, vertelde Broerse, die meldde dat de club inmiddels meer dan 300 Halve Seizoenkaarten heeft verkocht voor de tweede helft van het seizoen 2018/2019. “Vorig jaar is aangekondigd dat er een staantribune gerealiseerd zou worden op de Bunnikside. Dat is nog niet gelukt, maar we hopen daar dit seizoen nog mee van start te gaan. Daartoe moeten de komende periode met een aantal betrokken instanties nog stappen gemaakt worden”, aldus Broerse, die ook inging op de bereikbaarheid van Stadion Galgenwaard. “We hopen dat de tram zo snel mogelijk gaat rijden, want dat komt de bereikbaarheid van het stadion ten goede. Het resulteert bovendien in een verminderde parkeeroverlast. Daartoe stimuleren we ook het gebruik van openbaar vervoer en het met de fiets naar het stadion komen. Met het oog daarop wordt mogelijk duurzame straatverlichting en extra fietsenstalling aangelegd.”
 
Niet alleen op de publieke tribunes wordt de bezettingsgraad steeds hoger, ook de hoofdtribuneseats zijn steeds meer in trek, zo gaf Broerse aan. “De afgelopen jaren was Lagardere als externe partij verantwoordelijk voor de businesskant van FC Utrecht. Sinds begin 2018 is dat op een andere manier ingericht en is het salesteam overgenomen door FC Utrecht. Dit versterkt de lokale betrokkenheid en dat heeft geresulteerd in een groei van maar liefst 150 bedrijven. Verdere groei is absoluut noodzakelijk. FC Utrecht’s Stadion Galgenwaard moet de huiskamer worden van ondernemend Regio Utrecht. Hier spreek je tijdens en rondom de wedstrijden het meest interessante netwerk en ontmoet je de mensen die in deze regio bepalend zijn”, ging Broerse verder. “We ontvangen hier niet alleen meer bedrijven, maar begroeten ook graag meer overheid, onderwijsinstellingen en kennisinstellingen, want die hebben elkaar nodig om deze groeiende regio meer glans te geven. Deze regionale bedrijven en instellingen, gecombineerd met de landelijke partijen die zich verbinden aan FC Utrecht, zorgen ervoor dat we ook op het veld door kunnen groeien.”
 
Zorg van de Zaak: een betrokken hoofdsponsor
Hoofdsponsor Zorg van de Zaak werd geroemd vanwege het feit dat het steeds meer inhoud geeft aan het partnership met FC Utrecht. “Maatschappelijk is Zorg van de Zaak erg betrokken”, legde Broerse uit. “Maar ook voor de supporters die altijd achter de club staan, spant Zorg van de Zaak zich in. Zo wordt volgende week zondag, voor de wedstrijd tegen Willem II, de grootse #supportfcutrecht campagne afgerond”, aldus Broerse, die ook de belangrijke rol benoemde die official partners Tele2, Hummel en Amstel spelen. “Daar is in oktober DASSY Professional Workwear bijgekomen als mouwsponsor en we hebben HiKOKI als rugsponsor mogen verwelkomen. Samen met HiKOKI zijn we op dit moment de resultaten van het partnership aan het evalueren. Zeker is dat de bekendheid van HiKOKI inmiddels zeer goed is!”
 
Broerse maakte van de gelegenheid gebruik ook het verlengen van de samenwerking met Henri & Herman te benoemen en in te gaan op het feit dat Arval als leasepartner aan de club is verbonden. “En graag wil ik ook Gert Lukassen uitlichten. Deze echte Utrechtse ondernemer prijkt sinds afgelopen zomer met zijn bedrijfsnaam Ready to Eat op de broekjes van de spelers!”
 
‘Zwarte cijfers dankzij uitstekende deals’
Broerse liet het feit dat FC Utrecht in 2020 50 jaar bestaat, niet onbesproken. “Vele initiatieven en ideeën worden daarover reeds aangedragen”, zei Broerse. “Men is bereid op allerhande manieren een bijdrage te gaan leveren. Er is inmiddels een projectgroep gestart met de voorbereidingen.”
 
Binnen de organisatie van FC Utrecht vonden in 2018 de nodige wijzigingen plaats. Paulo Steverink heeft de club verlaten en is als directeur op het financiële en operationele front opgevolgd door Thijs Otto van Es. Broerse kwam over van PEC Zwolle en is aan de slag gegaan als Commercieel Directeur. Directeur Voetbalzaken Zuidam maakt het directieteam compleet. “Wij zullen doorgaan op de ingeslagen weg en daar onze eigen visie aan koppelen”, aldus Broerse, die eveneens benoemde dat Paul Verhoeff na twee jaar als gedelegeerd commissaris in de directie te hebben gefunctioneerd weer terug is in de rol als voorzitter van de Raad van Commissarissen. “Als directie willen wij onze dank uitspreken aan Martijn Standaart, Paulo Steverink en Paul Verhoeff die de afgelopen periode veel werk verzet hebben en dat wij kunnen verder bouwen op deze fundamenten”, aldus Broerse, ook namens Van Es en Zuidam.
 
Op financieel vlak schreef FC Utrecht in 2018 zwarte cijfers, voor het eerst sinds Frans van Seumeren als grootaandeelhouder was aangetreden. “En dat in het jaar waarin ook het borstbeeld van Frans van Seumeren bij de hoofdentree werd onthuld”, vertelde Broerse. “Deze zwarte cijfers zijn te danken aan de uitstekende deals die zijn gemaakt op transfergebied. Daar moet FC Utrecht, net als veel andere Nederlandse clubs, ook enkele operationele tekorten mee dichten. Een groot spanningsveld natuurlijk, omdat er heel veel investeringen gevraagd worden om op minimaal hetzelfde niveau te kunnen blijven”, schetste Broerse. “De winst van 4,4 miljoen euro is natuurlijk geweldig, maar de negen jaren ervoor was er altijd verlies. De uitdaging blijft bij het verkleinen van het operationele verlies, waardoor de club minder afhankelijk blijft van transfers.”

Laatste nieuws

Hoofdsponsor

2016 Logo ZvdZ RGB

Connectiviteitspartner

tele2

Official partners

HiKOKI-Logo-sponsor hummel_Sport_Logo_Black_horizontal LOGO - DASSY - FOOTER Amstel-Bier-Logo-1 logo_H&H_2_wit

Partners

FOX_SPORTS_NL_LOGO_BLUE_RGB vriendenloterij 2016_OFM_Logo_NewSlogan_zwart

Digital partner

tres