Al vijf jaar hebben FC Utrecht en Rabobank Utrecht een innige relatie. Die is onder meer zichtbaar in de succesvolle Directors Lounge, waar topondernemers en –bestuurders elkaar in een passende ambiance ontmoeten rond de thuiswedstrijden van FC Utrecht. Maar de samenwerking tussen club en bank gaat veel verder, blijkt uit een gesprek
met algemeen directeur Wilco van Schaik van FC Utrecht en directeur bedrijven van Rabobank Utrecht, Pieter Leyssius.
 
Wie de Directors Lounge op de vierde verdieping van Stadion Galgenwaard binnenstapt, begrijpt onmiddellijk welk niveau hier wordt nagestreefd. De aankleding en inrichting van de driedubbele box, voorzien van eigen keuken en toiletten, ademen in alles klasse. En dat is ook helemaal de bedoeling, zegt Wilco van Schaik, die het concept destijds bedacht en initieerde.

“Er zijn nu bijna twintig leden met in totaal veertig stoelen”, vertelt hij. “En die mensen zijn allemaal CEO, DGA of corporate in Midden-Nederland. Maar ook de Utrechtse burgemeester en de Commissaris van de Koning zijn geregeld hier aanwezig.”
 
Deze mannen en vrouwen ontmoeten elkaar graag in een passende sfeer met natuurlijk letterlijk en figuurlijk zicht op het voetbal. De Directors Lounge bevindt zich precies ter hoogte van de middellijn, waardoor de voetbalbeleving optimaal is. Maar, bij het creëren van een topambiance komt natuurlijk meer kijken, weet ook Van Schaik. “Vandaar dat we hier live cooking hebben. De gasten zien met een glaasje voortreffelijke wijn in de hand dus hoe de kok het eten bereidt. Waar zie je dat nog? En ook het walking dinner dat ze vervolgens krijgen voorgeschoteld, is van hoge kwaliteit”, aldus de directeurvan FC Utrecht.
Sfeer en niveau
Het ambitieniveau blijkt ook uit de visuele aanwezigheid van Louwman Exclusive, het bedrijf dat langs de A2, net buiten Utrecht, bijzondere auto’s verkoopt. De logo’s van Lamborghini, Bentley, Rolls Royce, Lexus, McLaren en Maserati sieren de wanden en er hangen ook foto’s van deze schitterende automobielen. Bovendien is Alexander Sterk namens Louwman gastheer in de Lounge. “En dat doet-ie goed”, zegt Van Schaik. “Alexander is attent, brengt mensen met elkaar in contact en bewaakt de sfeer en het niveau.” Eén van de participanten in de Directors Lounge is namens Rabobank Utrecht Pieter Leyssius, directeur bedrijven van deze bank. Hij bevestigt met enthousiasme wat Wilco van Schaik over de Lounge opmerkt. “Eerlijk gezegd ben ik van huis uit geen die hard voetbalfan, maar hier zijn is echt elke keer weer een belevenis”, zegt hij. “Ik spreek interessante mensen met ook zakelijke snijvlakken en in combinatie met de voortreffelijke verzorging en het steeds betere voetbal van FC Utrecht is de beleving van hoog niveau. Dus ook al houd je niet van voetbal, het is absoluut een voorrecht hier een wedstrijd te beleven.”
 
'Partners graag mee'
Dat geldt ook voor de vrouwen van onze zakelijke relaties, merkt Van Schaik op. “Ook die vinden een bezoek aan de Directors Lounge een leuke dag uit, door de sfeer en de beleving. Die zakelijke relaties, die door de week vaak toch al weinig thuis zijn en hun vrouw in het weekend met iets leuks willen verwennen, nemen hun partner graag mee”, heeft de FC Utrecht-preses gemerkt. “En negen van de tien keer is dat dan een succes. Want ook die partners merken dat FC Utrecht wel iets meer brengt dan alleen voetbal.” Maar: inhoud blijft belangrijk, dus wordt ook aan de programmatische invulling van de voetbalmiddag veel aandacht besteed. Ook dat aspect van de Directors Lounge is altijd prima voor elkaar, vindt Pieter Leyssius. Dat is voor een groot deel de verdienste van Alexander Sterk, die telkens weer iets
bijzonders voor elkaar weet te krijgen, vaak in samenwerking met de afdeling sales van FC Utrecht. “We hebben hier het afgelopen seizoen sprekers gehad als Hans van Breukelen, Herman van Veen, Charles Groenhuijsen, Hein Vergeer, Gert Jacobs, Michael Pilarczyk en natuurlijk ook Frans van Seumeren”, vertelt hij. “Allemaal mensen met een goed verhaal. En wat ook altijd erg de moeite waard is, is de voorbeschouwing op de wedstrijd door een oud-speler van de club. Daarbij zijn altijd wat spelers aanwezig die vanwege een schorsing of blessure die middag niet kunnen spelen.”
Rendement
Dit klinkt allemaal geweldig en de bezoekers van de Directors Lounge hebben ongetwijfeld altijd een hele fijne middag, maar: levert het zakelijk wel wat op? Daarover is zowel Leyssius als Van Schaik helder. “Tegenover de investering die we als bank doen boeken we zeker rendement”, zegt de bankman. “Wij halen hier echt goede business vandaan. Ik heb in de Directors Lounge al diverse prospects leren kennen. En wat ook goed werkt, is in een wat andere sfeer eens even bijpraten met een bestaande klant.”

Van Schaik, die ook op een drukke wedstrijddag altijd wel even zijn gezicht laat zien in de box, ziet dergelijke taferelen zich afspelen. “Kijk, iemand die hier met het orderboek in de aanslag binnenkomt om even snel wat opdrachten te noteren, pakt het verkeerd aan”, merkt hij op. “Het gaat erom dat je met elkaar in gesprek raakt, samen geniet van het voetbal en de sfeer, een hapje eet en een glaasje wijn drinkt en dan eventueel visitekaartjes uitwisselt. Het vervolgcontact komt later wel, een keer door de week. Maar je hebt elkaar in elk geval leren kennen”, aldus de directeur van FC Utrecht. “Nee, dit concept werkt prima en heeft bewezen ijzersterk te zijn.”

Maar, zoals al eerder opgemerkt, de samenwerking tussen FC Utrecht en Rabobank Utrecht gaat veel verder dan alleen de Directors Lounge. “Wij spreiden onze aandacht door het hele stadion”, meldt Pieter Leyssius. “Onze mensen komen ook onder meer in de Vast- en Goed Lounge en de ’t Wed & Waard Lounge, zodat we meer mensen ontmoeten, ondernemers van uiteenlopende categorieën. We nodigen ook klanten uit voor wedstrijden hier in het stadion en we zijn met een hele bus relaties nog naar de bekerfinale geweest”, aldus de directeur bedrijven van Rabobank Utrecht. “Die gespreide activiteiten leveren ons enorm veel contactmomenten op die zeker tot resultaten leiden.”
 
Maatschappelijke activiteiten
Eén belangrijke poot in de samenwerking tussen FC Utrecht en Rabo Utrecht is nog niet aan de orde geweest: de maatschappelijke activiteiten. “Rabobank ondersteunt ons financieel en facilitair in die activiteiten, die we hebben ondergebracht in FC Utrecht Maatschappelijk”, legt Wilco van Schaik uit. “We zitten samen in projecten op scholen, verzorgingstehuizen, het Wilhelmina Kinderziekenhuis, noem maar op.” Leyssius heeft veel waardering voor de maatschappelijke kant van FC Utrecht. “Dat doet de club gewoon erg goed”, zegt hij. “Je merkt het aan de samenwerking in projecten met hoofdsponsor Zorg van de Zaak, maar ook Wilco zelf en zeker ook Frans van Seumeren zijn persoonlijk altijd bezig met verbinden. Daarin zijn ze erg sterk en ze beseffen meer dan wie ook de maatschappelijke kracht en betekenis van FC Utrecht in deze regio.”

Rabobank Utrecht zet zijn apparaat desgewenst ook in om het mes aan twee kanten te laten snijden, zodat zowel de club als Raboklanten er beter van worden. “Kijk, wij zijn als Rabobank een echte volksbank en FC Utrecht is een volksclub”, vindt Leyssius. “Dus dat schept mogelijkheden. We hebben in Utrecht en directe omgeving, ons werkgebied, zo’n 30.000 leden. Die hebben we weleens de mogelijkheid geboden om vanuit ons partnership voor een scherpe prijs naar een wedstrijd te gaan. Dat leverde FC Utrecht duizend extra toeschouwers op die mogelijk ook weer terugkomen en een hoop leden en medewerkers van ons hadden een leuke voetbalmiddag.”
 
Training ZZP'ers
Een nieuwe gezamenlijke activiteit die in het nieuwe seizoen van start gaat, is gericht op de snel groeiende markt van ZZP’ers, de zelfstandigen zonder personeel. “Wij gaan samen met de Rabobank en de Brown Paper Company die mensen tegen een aantrekkelijk tarief een verkoop- en netwerktraining aanbieden van zes maanden lang elke twee weken een dagdeel”, vertelt Wilco van Schaik. “We gaan die éénpitters ook ondersteunen op het gebied van sales en activatie, coachen ze en bieden ze een netwerk aan: het FC Utrecht netwerk! Want bij die actieve workshops, nogmaals: tegen een alleszins redelijke vergoeding, horen ook twee business seats in de ’t Wed & Waard Lounge, waar juist interessante mogelijke opdrachtgevers voor die ZZP’ers rondlopen.”
 
'Elkaar versterken'
Van Schaik en Leyssius hebben er alle vertrouwen in dat ook dit initiatief een succes wordt. Van Schaik: “Ook hieraan
zie je dat FC Utrecht voor Utrechtse ondernemers meer kan betekenen dan een paar stoelen of een skybox. Het gaat bij ons echt dieper; we willen elkaar versterken.” En Leyssius: “Het klinkt als een cliché, maar dit is werkelijk een win-win-situatie en het is nog leuk ook om te doen. Wat de Rabobank Utrecht betreft, gaat het in de samenwerking met FC Utrecht om drie dingen: inhoud, beleven en verbinden. Als je die drie elementen met elkaar in balans kunt brengen en elkaar kunt laten versterken, zijn we goed bezig en levert het ons business op ook.” “Dat is het toch mooiste?” roept Van Schaik. “Rabobank en FC Utrecht zijn maatschappelijk goed en betrokken en zeker ook nuttig actief en we worden er met zijn allen nog beter van ook!”